Masz pomysł na biznes internetowy, ale nie wiesz od czego zacząć? Sprecyzowałeś już nazwę, jednak jest ona już zarezerwowana w sieci? Chcesz, by Twoja marka była zabezpieczona w Internecie? A może planujesz usługi globalne? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na cztery zasadnicze pytania związane z pierwszym krokiem budowania marki w internecie, czyli z DOMENĄ:
1. Czy domena jest mi potrzebna?
2. Jaką wybrać?
3. Jak sprawdzić właściciela domeny?
4. Bezpieczeństwo

Czy domena jest mi potrzebna?

Sprawa jest dosyć prosta. Domena to adres Twojej strony internetowej, a jeśli planujesz biznes w sicie musisz pomyśleć o domenie – jest to konieczność. Większości firm zależy, by domena w stosunku 1:1 pokrywała się z nazwą firmy bądź promowaną marką. To jest dobra praktyka, gdyż ułatwia identyfikację w internecie. Pamiętajmy, domen = nazwa to Twoja wizytówka w e-świecie.

 

Jaką domenę wybrać?

Temat jest oczywiście dosyć rozwlekły. Nie tak łatwo o dobrą domenę. Jednak co to znaczy DOBRA? Na pewno powinna wpadać w ucho i być łatwa do zapamiętania. Warto wziąć pod uwagę, że z domeną później związany jest adres pocztowy, dlatego powinna być prosta do zapamiętania i do przeliterowania np. w rozmowie telefonicznej.





Drugim, równie ważnym zagadnieniem jest ostatni człon domeny. Warto wiedzieć, co one oznaczają, np. domeny najwyższego poziomu np. .com – komercyjne, .edu związane z edukacją i szkolnictwem, .org związane z organizacjami, .net – sieciowe, .gov – rządowe i polityczne zaś dwuliterowe domeny odnoszące się do konkretnego kraju lub do autonomicznego obszaru geograficznego to np.: .at – Austria, .au – Australia, .es – Hiszpania, .eu – Unia Europejska, .pl – Polska, .ru – Rosja, .co.uk – Wielka Brytania, .us – Stany Zjednoczone. Z punktu wiedzenia SEO najłatwiej pozycjonuje się strony z rozszerzeniem .pl w Google.pl. Jeśli myślimy o pozycjonowaniu się na inne wyszukiwarki, z tematem najlepiej zgłosić się do firmy pozycjonującej. Pamiętajmy, że istnieje szereg popularnych subdomen, np. com.pl, net.pl, edu.pl, org.pl, które są znacznie tańsze od popularnych .pl. Poza tym można również skorzystać z domen typu waw.pl, które sprawdzą się w przypadku firm lokalnych.

 

Jak sprawdzić właściciela domeny?

W celu sprawdzenia czy nasz wymarzony adres w sieci jest wolny wystarczy wejść na stronę dowolnego dostawy np. HOME.PL i skorzystać z ich wyszukiwarki. Często na etapie tworzenia nazwy firmy okazuj się, że takowa już istnieje. Jeśli na tej nazwie nam bardzo zależy możemy pokusić się o sprawdzenie właściciela domeny, by się z nim skontaktować i spróbować ją odkupić. Sposobem na sprawdzenie danych o właścicielu domeny, informacji kiedy wygasa jest WHOIS. Narzędzia tego typu, oparte o protokół TPC, wysyłają zapytanie do bazy danych DNS i pobierają potrzebne informacje. Najważniejszą informacją, jaką możemy uzyskać są data wygaśnięcia, właściciel domeny i jej historia.
whois - progremo



Serwisów oferujących łatwy dostęp do tego narzędzia jest wiele, jeden z przykładowych to www.whois.pl. Jednak nie wszystkie domeny rozszyfrujemy za pomocą akurat tego narzędzia. Strony w domenie .eu najlepiej zweryfikować poprzez stronę whois.eurid.eu. W związku z tym, że jest to europejska instytucja zajmująca się przydzielaniem suddomen możemy tu bezpośrednio zaczerpnąć informacji o domenach zarejestrowanych poza Polską.

 



Uzyskanie informacji o właścicielu domeny i jego danych teleadresowych nie zupełnie jest tak proste. Jeśli domena została założona na dane prywatne, a nie firmowe, wówczas właściciel ma prawo zastrzec je przed publikacją i protokół WHOIS ich nie pokaże. Jednak na podstawie danych, które uda nam się zebrać będziemy mogli oszacować, czy właściciel domeny może chcieć nam ją odsprzedać i czy czekanie na wygaśnięcie nam się opłaca.

 

Bezpieczeństwo i dane domeny

Na koniec dwa zdania o bezpieczeństwie domeny. Bez względu na to, jaką nazwę wybierzemy, z jakim rozszerzeniem najważniejsze jest to, byśmy byli właścicielem tej domeny. Nie jest dobrym pomysłem zakładanie jej na pracownika czy na firmę, która będzie nas później pozycjonować. Druga sprawa, najczęstszą przyczyną utraty domeny jest zaniedbanie przy jej opłaceniu. Często zdarza się, że zapomnimy przedłużyć ważności domeny i w tym czasie ktoś nam ją przejmie….i co wtedy? Zmiana nazwy zdecydowanie wywróci firmę do góry nogami.



Rejestrując domenę pamiętajmy o podaniu prawidłowych danych. Dane abonent potrzebne będą później do generowania faktur, kontaktu z klientem w sprawach technicznych bądź właśnie weryfikacji danych właściciela domeny.