Pozycjonowanie (SEO) czy AdWords (linki sponsorowane) – co wybrać?
Firmy, chcące zaistnieć w świadomości internautów i pragnące ściągnąć ich ma swoją stronę www stają przed wyborem właściwie 2 form marketingu: pozycjonowania i kampanii AdWords.
Jakie są podstawowe zalety i wady jednego i drugiego rozwiązania?
POZYCJONOWANIE
Zalety:
Wysokie pozycje w wynikach organicznych wpływają na budowanie wizerunku marki. Na dłuższą metę jest to także tańsze rozwiązanie. Jeśli nasza strona zostanie wypozycjonowana, a pozycje są już bardziej stabilne, jesteśmy widoczni każdego dnia dla klientów, niezależnie od pory dnia.
Wady:
Pozycjonowanie to proces, pierwsze efekty możemy zauważyć po około 3 miesiącach. Przez cały czas płacimy jakiś abonament firmie SEO za wykonywaną pracę (szereg optymalizacji i dostarczanie contentu). Pamiętajmy też, że w wynikach organicznych nie ma gwarancji osiągnięcia wysokich pozycji i w każdym momencie Google może wprowadzić kolejny algorytm, który spowoduje spadki pozycji naszej strony.
KAMPANIA ADWORDS
Zalety:
To z pewnością najszybsza reklama, dzięki której dotrzemy do klientów zainteresowanych naszym produktem/usługą w danym czasie i miejscu. Budżet jest elastyczny i możemy zainwestować wtedy, gdy mamy np. super promocje.
Wady:
Załóżmy, że chcemy maksymalnie wydawać 50zł dziennie. Jeśli w ciągu dnia zdobędziemy potencjalnych klientów, którzy łącznie „wyklikają” nam ten budżet (ale nie zdecydują się na kontakt z nami), może okazać się, że zainteresowany klient usługą w godzinach wieczornych już nie zobaczy naszej reklamy.
Którą formę reklamy zatem wybrać?
W naszej opinii jest to uzależnione od celów i budżetu. Jeśli chcesz budować silną markę i generować większy ruch na stronie – wybierz pozycjonowanie. Pokazywanie się klientom w wyszukiwarce pod bardzo ogólnymi frazami, np. „Sklep turystyczny”, „projektowanie stron internetowych” zdecydowanie tańsze będzie za pośrednictwem SEO, gdy już osiągniesz pierwszą stronę w wyszukiwarce Google. Jeśli natomiast zależy Ci na szybkim efekcie, precyzyjnym wykorzystaniu budżetu, pokazanie klientom ofert promocyjnych lub trafienie do internautów, którzy już raz byli na Twoje stronie – wybierz AdWords.