Czym różni się strona mobilna od responsywnej?
STRONA RESPONSYWNA
Strona responsywna to strona, która wyświetla się zarówno na desktopach, jak i urządzaniach mobilnych, a jej zadaniem jest płynne dostosowywanie się do różnych rozdzielczości ekranu.
Podstawowe zalety strony responsywnej:
- Jeden wspólny adres URL – bez względu na urządzenie, na jakim ją uruchomimy strona jest zawsze pod jednym linkiem.
- Jeden panel administracyjny – aby dodać treść, zaktualizować informacje na stronie, wystarczy wprowadzić je w jednym miejscu.
- Dostosowanie do wielu urządzeń – dzięki temu, że strona jest skalowalna dostosowuje się do różnych urządzeń.
- Analiza danych – posiadając jedną stronę łatwiej jest nam przeanalizować ruch na stronie w Google Analytics.
Strona responsywna ma również wady:
- Czas łdowania – przez to, że strona powstawała z myślą o desktopach jej elementy dłużej się ładują w stosunku do strony mobilnej.
- Czas realizacji -jeśli strona nie była budowana z założeniami RWD to jej przebudowa będzie wiązała się z dłuższym czasem oczekiwania i kosztami. Łatwej w takim wypadku zbudować stronę mobilną obok strony desktopwej.
STRONA MOBILNA
Strona mobilna to nasza druga strona, stojąca obok strony przeznaczonej na desktopy. Ta strona budowana jest tylko z myślą o urządzeniach mobilnych, tj. smartfonach, tabletach czy czytnikach ebook’ów. Jej kolorystyka może być jak najbardziej zbliżona do naszej wiodącej strony, jednak zbudowana jest z myślą o użyteczności na mniejszych rozdzielczościach.
Podstawowe zalety strony mobilnej:
- Czas realizacji – wdrożenie strony mobilnej jest szybsze w porównaniu do przebudowy strony do wersji responsywnej.
- Użyteczność – strona mobilna jest zbudowana z myślą o urządzeniach mobilnych, dlatego jest bardziej intuicyjna, ma odpowiednych rozmiarów przyciski, ilość treści i wielkość liter jest również bardziej funkcjonalna.
- Dostosowanie do wielu urządzeń –
- Czas ładowania – jest to podstawowa i przy obecnych wymaganiach Google najważniejsza zaleta. Strona dzięki „odchudzeniu” zdecydowanie szybciej działa niż strona responsywna.
Strona responsywna ma również wady:
- Dwa adresy URL – najczęściej strona mobilna jest oznaczona „m.” przed domenę. Jest to inny adres URL, w związku z czym jesteśmy zmuszeni do utrzymywania dwóch domen i jeśli inwestujemy w pozycjonowanie to również w tym temacie wzrastają nam koszty.
- Aktualizacja treści – chcąc zamieścić np. Artykuł na blogu powinniśmy zamieścić go na stronie desktopowej i na stronie mobilnej. Niestety, mamy w tym wypadku dwa miejsca – bo dwie strony – do aktualizacji. Pamiętajmy jednak, że powinniśmy wprowadzić tekst sparafrazowany, ponieważ zamieszczenie tej samej treści na dwóch różnych URL-ach 9pomimo, że właściciel jest ten sam) to plagiat i szybko odczujemy to nadużycie w pozycjach wyszukiwarki Google.
KTÓRĄ STRONĘ WYBRAĆ: RESPONSYWNĄ CZY MOBILNĄ?
Oczywiście, odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Jeśli jesteśmy na etapie budowania strony internetowej warto zadbać, by firma przygotowała stronę responsywną, która zostanie przetestowana na różnych urządzeniach mobilnych. Tu powinniśmy zadbać o dobrą optymalizację kodu strony, obrazów, przyjazny podział treści, itd. Urządzenia mobilne mają coraz lepsze parametry, więc bardzo „uszczuplona” strona mobilna nie jest już tak konieczna jak jeszcze kilka lat temu. Jeśli nie chcemy inwestować w budowę nowej strony, a chcielibyśmy, by była przyjazna dla klientów, korzystających z urządzeń mobilnych wówczas doradzalibyśmy zbudowanie oddzielnej strony mobilnej. Przebudowa strony na stronę responsywną może okazać się bardzo pracochłonnym działaniem, a i tak w konsekwencji może firma zasugerować przebudowę niektórych elementów na „starej” stronie, by była możliwość dostosowania do różnych rozdzielczości. Obecnie ponad 30% stron posiada wersję responsywną i takie rozwiązanie jest lepiej oceniane przez Google w kontekście pozycjonowania.