Czym różni się strona mobilna od responsywnej?

Rozwój urządzeń mobilnych spowodował, że obecnie telefonu używamy nie tylko do rozmów i wysyłanie SMS-ów, ale również jako mini komputery. Mając dostęp do internetu mamy dostęp do informacji, portali, sklepów online. Chętnie wyszukujemy firm, które w danym momencie są nam potrzebne. Wraz z postępem wzrosło zapotrzebowanie na dostosowanie stron internetowych do urządzeń mobilnych. Nawet więcej…nie wystarczy samo poprawne wyświetlanie się witryny na smartfonach czy tabletach – liczy się też czas ładownia strony oraz jej użyteczność!
W związku z powyższym mamy dwie możliwości dostosowania strony do urządzeń mobilnych: stronę responsywną lub stronę mobilną. Poniżej postaramy się przedstawić wady i zalety każdego z tych rozwiązań.

 

STRONA RESPONSYWNA

Strona responsywna to strona, która wyświetla się zarówno na desktopach, jak i urządzaniach mobilnych, a jej zadaniem jest płynne dostosowywanie się do różnych rozdzielczości ekranu.

Podstawowe zalety strony responsywnej:

 

Strona responsywna ma również wady:

strona responsywna

STRONA MOBILNA

Strona mobilna to nasza druga strona, stojąca obok strony przeznaczonej na desktopy. Ta strona budowana jest tylko z myślą o urządzeniach mobilnych, tj. smartfonach, tabletach czy czytnikach ebook’ów. Jej kolorystyka może być jak najbardziej zbliżona do naszej wiodącej strony, jednak zbudowana jest z myślą o użyteczności na mniejszych rozdzielczościach.

Podstawowe zalety strony mobilnej:

Strona responsywna ma również wady:

 

KTÓRĄ STRONĘ WYBRAĆ: RESPONSYWNĄ CZY MOBILNĄ?

Oczywiście, odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Jeśli jesteśmy na etapie budowania strony internetowej warto zadbać, by firma przygotowała stronę responsywną, która zostanie przetestowana na różnych urządzeniach mobilnych. Tu powinniśmy zadbać o dobrą optymalizację kodu strony, obrazów, przyjazny podział treści, itd. Urządzenia mobilne mają coraz lepsze parametry, więc bardzo „uszczuplona” strona mobilna nie jest już tak konieczna jak jeszcze kilka lat temu. Jeśli nie chcemy inwestować w budowę nowej strony, a chcielibyśmy, by była przyjazna dla klientów, korzystających z urządzeń mobilnych wówczas doradzalibyśmy zbudowanie oddzielnej strony mobilnej. Przebudowa strony na stronę responsywną może okazać się bardzo pracochłonnym działaniem, a i tak w konsekwencji może firma zasugerować przebudowę niektórych elementów na „starej” stronie, by była możliwość dostosowania do różnych rozdzielczości. Obecnie ponad 30% stron posiada wersję responsywną i takie rozwiązanie jest lepiej oceniane przez Google w kontekście pozycjonowania.